Vandaag de dag hebben ruim 11,6 miljoen mensen in Nederland een scooterrijbewijs. Waar sommige Nederlanders eerst een scooter theorie examen moesten halen en daarna nog een praktijkexamen mochten doorstaan kregen andere Nederlanders het nog bij hun rijbewijs B. De populariteit van de scooter komt niet uit het niks, deze begon namelijk in 1947 in Parijs. In deze blog vertellen we je meer over de hoogtepunten van de evolutie van de scooter.
De eerste populaire bromfiets
Redelijk wat prototypes waren in zowel privaat gebruik als in de Tweede Wereldoorlog, maar de echte populariteit ontstond pas in 1947 in Parijs. Hier verscheen namelijk de eerste Solex. Wat ooit begon voor de Tweede Wereldoorlog als een fiets met hulpmotor groeide in 1947 al snel uit tot een van de eerste bromfietsen. Na vijf jaar waren er al een 200.000 bromfietsen wereldwijd verkocht. He heeft maar tien jaar geduurd, wat in die periode snel was, om over de miljoen bromfietsen heen te gaan.
De eerste elektrische scooters
Veel mensen denken dat elektrische scooters iets van de laatste jaren is. Dit zou kloppen als met laatste jaren bedoeld wordt de laatste 139 jaar. In 1881 reed de eerste elektrische motorfiets door de straten van Parijs. Parijs mag ondertussen wel de geboortestad van de motorfiets genoemd worden. Helaas heeft het heel lang geduurd voordat er benoemingswaardige progressie werd geboekt rondom dit concept. Door de jaren heen is er gespeeld met het concept maar het heeft tot ongeveer 1995 geduurd tot er een concreet bruikbaar model van de band rolde die een gezonde dosis snelheid had. Elektric Motorbike Inc. bouwde ruim honderd exemplaren die een maximale snelheid hadden van ruim 72 kilometer per uur. Met deze elektrische scooters kon 50 kilometer gereden worden, een ware prestatie voor die tijd. Een jaar later kwam Peugot met de Scoot’Elec op de markt en hiermee was de elektrische scootermarkt officieel geopend. Helaas had de Peugot scooter een actieradius van 40 kilometer en een maximum snelheid van 45 kilometer per uur.
Vandaag de dag
Vandaag de dag is één op de vijf scooters elektrisch. In 2020 zijn er 84.711 scooters verkocht wat het hoogste niveau is sinds 2010. Door aanhoudende openbaar vervoer beperkingen in de coronacrisis is er steeds meer vraag gekomen naar eigen vervoer. De scooter bood en biedt de oplossing voor mensen die niet een kapitaal willen uitgeven aan een nieuwe auto of in een drukke stad wonen. Alle nieuwe scooters, snorfietsen en brommers dienen volledig elektrisch te zijn per 2025. Momenteel is dit 22% van alle scooters, wat een stijging is van ongeveer 7% in vergelijking met het metingsjaar er voor. Verwacht dus dat je scooter in de toekomst schoner, fijner en goedkoper rijdt.
Ben jij meer een fan van motoren dan van scooters? Dan hebben we voor jou een blog geschreven over alles wat je moet weten over het motor theorie examen!